Pierobon F042

 

NF Racing representerar Pierobon i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Pierobon är en exklusiv italiensk rambyggare, belägen strax intill Ducatifabriken i Bologna.



 

F042 by NFR F042 från Pierobon
F042 från Pierobon
F042 från PierobonF042 från Pierobon F042 från Pierobon

 

Bygg din egen unika lättviktsracer med en aluminiumram från Pierobon
och en luftkyld 2-ventilare från Ducati.
 

 

En unik nöjesmaskin

 

 

Gå direkt till prislistan!

 

Med en superlätt och superstyv aluminiumram från Pierobon och en luftkyld 2-ventilare från Ducati bygger du en unik nöjesmaskin med extremt goda köregenskaper. Banhoj eller gathoj, det väljer du.

 

Första exemplaret av F042 tillverkades 2006 och konstruktionen har utvecklats och förfinats sedan dess. Jubileumsversionen som lanserades 2011 kallas X60R, läs mer här. Hojen utvecklades för bana, men det finns också en version godkänd för gatbruk, F042 hstreet. Mer om den hittar du här. Längre ner på sidan hittar du alla delar till banhojen.
 

Konceptet

Hojen har vare sig launch control, antispinn, ABS eller fly-by-wire. Men den är mycket lätt och har ett styvt och fantastiskt precist chassi som ger den duktige föraren maximal känsla och nybörjaren stora möjligheter att utvecklas. Hjulbas 1396 mm, gaffelvinkel på 23° och försprång (front trail) 95 mm ger en mycket pigg och lättstyrd hoj.

 

“Probably the best Ducati in the world” skrev Adam Child, hojtestare i brittiska Motorcycle News, efter att ha provkört John Hackets värstingvariant av F042.

 

Här är ett videoklipp från april 2012 där Mikkel rastar sin F042 på Mugello.

 


Och här ser du hur det går till att köra hem tredjeplatsen i B-finalen i holländska Ducatiklubbens öppna klubbrace för tvåcylindriga hojar i maj 2012. Med en standard 1000DS-motor!
 

Här kan du hämta en längre film med hela racet (ca 800 MB).

 

Hur bygger jag min egen F042?

Du utgår från en ”givarhoj”, t ex en Ducati Supersport 1000DS eller en Hypermotard. Från den tar du motor, elsystem, instrument, fjädringskomponenter, baksving, hjul, bromsar m.m. och bygger samman med ram och övriga delar från Pierobon.
 

Skapa en unik hoj

Du kan också plocka ihop komponenter från olika hojar och gradera upp fjädring, hjul, instrumentering och övriga komponenter efter eget tycke och plånbok.
 

Det finns flera varianter på utförande och material på delarna från Pierobon att välja mellan för att skapa just din unika F042.

 

Vi kan hjälp dig att skaffa en garantirenoverad motor eller en sprillans ny från Ducati.

 

Kontakta oss med dina önskemål, så plockar vi ihop de delar du behöver för att göra verklighet av drömmen.

 

Vi har ett mycket bra samarbete med Pierobon och erfarenhet från tre färdigbyggda projekt och fler på gång. Vi stöttar med råd och svar på tekniska frågor under ditt bygge.

 

F042 by NF Racing
NF Racing byggde Sveriges första F042. En ren banracer.


Vad kostar det?

Totala kostnaden för ditt projekt beror naturligtvis på vilken hoj du utgår ifrån och vilka komponenter du väljer.

Kontakta oss, så får du en offert.

 

 


 

Motor

Motorn kan komma från vilken modern luftkyld 2-ventilare från Ducati som helst. Vassaste och lättaste motoralternativet är 1100 Evo som bla sitter i Hypermotarden. Annars blir det bra fart även med en 1100DS eller 1000DS. Som tillbehör till motorn finns vevhusventilationssats med uppsamlare i aluminium i två storlekar för montering i den bakre ramen.

Uppsamlare för vevhusventilation, större modell.

Uppsamlare för vevhusventilation, monterad i den bakre ramen.

 

Ram
Ramen är tillverkad av höghållfast aluminiumlegering EN AW-7020. Den är extremt styv, trots den ringa vikten på
5,9 kg. De CNC-frästa komponenterna och svetsarbetet gör ramen till ett riktigt konstverk. Ramen levereras olackad. Du färgsätter själv din unika F042. Överlackeringsbara Pierobon-dekaler ingår.


Det finns två varianter beroende på vilken luftbox du vill använda, Supersport eller Hypermotard/Sport Classic.

 

Ännu snyggare blir det med rampluggar i eloxerad aluminium. Välj mellan röda (som på bilderna), svarta eller natur (aluminium).

Ramen väger 5,9 kg. Konsthantverk av bästa märke.

Ram med motor, bakram och gaffel.

CNC-frästa detaljer till stötdämparinfästningen.

Ram med motor, bakram och gaffel.

Rampluggar. En sats väger knappt 0,1 kg.

Ramplugg i närbild.

 

Främre ram
Främre ram med kåpstag och hållare för instrument är tillverkad av samma höghållfasta aluminiumlegering EN AW-7020 som övriga ramdelar och levereras olackerad. Väger knappt 0,6 kg.

Det finns fyra varianter beroende på vilket instrumentering du väljer, original från Super Sport eller Monster, digital AIM MXL Strada/Corsa/Pro, digital Digitek Falcon eller original från Hypermotard.

Främre ram för originalinstrument från Super Sport eller Monster.

Främre ram för originalinstrument från Super Sport eller Monster.

Främre ram för digitalt instrument AIM MXL Strada, Corsa eller Pro.

Främre ram för digitalt instrument Digitek Falcon. Vikt 0,6 kg.

Främre ram för originalinstrument från Hypermotard.

 

Bakre ram
Den bakre ramen är tillverkad av samma höghållfasta aluminiumlegering EN AW-7020 som övriga delar av ramen och levereras olackad. Väger c:a 1 kg.

Det finns två varianter beroende på vilket avgassystem du väljer, ”2 till 1” eller ”under seat”.

Bakre ram för "2 till 1" avgassystem. Vikt 1,0 kg.

Bakre ram för "2 till 1" avgassystem, här med uppsamlare för vevhusventilation monterad.

Bakre ram för "2 till 1" avgassystem.

Bakre ram för "under seat" avgassystem.

Bakre ram för "under seat" med avgassystemet monterat.

 

Sving

Som svingarm används en förlängd och förstärkt sving från en Supersport 1000 av årsmodell 2003 till 2006 eller från en Supersport 800 av årsmodell 2004-2005. Den är förlängd 16 mm och försedd med grövre lagring av racetyp. Svingen sitter innanför ramen och är lagrad både i denna och i motorn, precis som på en Ducati Hypersport. Detta ger en stabilare infästning och en styvare konstruktion. Svingaxel från 999 passar.

 

Har du en sving från någon av de aktuella modellerna av Supersport, kan vi skicka den till Pierobon för uppgradering. Svingen väger 4,3 kg efter modifiering.

Det finns också en motsvarande, helt nytillverkad variant i aluminiumlegering EN AW-6082.

 

Dessutom finns det en extremt styv och lätt sving av lådsektionsmodell i aluminiumlegering EN AW-7000 för den som vill ha det allra bästa.

Sving, nytillverkad i EN AW-6082.

Nytillverkad sving, detalj.

Nytillverkad sving, monterad.

Modifierad sving från Super Sport. Vikt 4,3 kg.

Modifiering av sving från Super Sport.

Kedjesträckarsats för hjul från ST2, ST3, Monster 620/695/696 eller 749/999.

Sving med kedjesträckarsats.

Sving med kedjesträckarsats monterad.

Sving av lådsektionsmodell.

Lådsektionssvingen, höger sida.

Lådsektionssvingen snett framifrån, vänster.

Lådsektionssvingen, detaljvy bak.

Lådsektionssvingen, detaljvy fram.

F042 med lådsektionssving.

 

Tank

Tanken är handknackad av aluminium och rymmer 16 liter. Den är utformad för att ge bästa möjliga körställning. Vikt med tanklock 3,6 kg.

 

Det finns två varianter beroende på vilken bränslepump du använder, Super Sport eller Multistrada/Hypermotard/Sport Classic. Pumpen väger 0,5 kg.

 

Tanklocket i aluminiumlegering EN AW-6082 är ett litet konstverk i sig självt.

Handknackad aluminiumtank. Vikt inkl tanklock 3,6 kg.

Tanken på plats, lackad och klar.

Tanken snett bakifrån.

Tanken bakifrån.

Tanklocket.

Tanklocket, en variant på färgsättning.

En annan variant.

... och en tredje.

 

Fotpinnar och pedaler

Fotpinnar och pedaler är lätta och funktionella, tillverkade av aluminiumlegering EN AW-6082. Hela satsen med fotpinnar och pedaler väger 0,6 kg.

 

Det finns också en växelpedal för omvänd växling, "raceväxel" (ej på bild) för den som föredrar det.

 

Som alternativ till de fasta fotpinnarna finns fjädrande dito som viks upp vid extrema nerlägg eller marksyning.

Fotpinnesats med broms- och växelpedal. Vikt 0,6 kg.

Fotpinne med växelpedal.

Fotpinne med bromspedal.

Fjädrande fotpinne.

 

Clip-on styre

Styrpinnar med clip-on tillverkade av aluminiumlegering EN AW-6082, finns för gaffel diameter 50, 51, 52, 53 och 53,5 mm.

Styrpinnar med clip-on.

 

Styrkronor och styraxlar

Som alternativ till original finns lätta och styva styrkronor, tillverkade av aluminiumlegering EN AW-6082 med läckert infräst F042-logo. 

 

Välj mellan övre styrkrona för standardgaffel (dia 53 mm) eller för Öhlinsgaffel (dia 50/51/52/53 mm), c/c 228 mm och offset 28 mm eller c/c 205 mm och offset 30 mm samt motsvarande nedre styrkrona för standardgaffel (dia 56 mm) eller för Öhlinsgaffel (dia 53/56/58 mm).

 

Det finns också styraxlar i krommolybdenstål (39CrMo3) med ringmutter i aluminiumlegering EN AW-6082 till samtliga modeller.

Övre styrkrona.

Övre styrkrona, detalj.

Övre styrkrona.

Nedre styrkrona.

Nedre styrkrona, styraxel och ringmutter.

 

Avgassystem

Som avgassystem finns ”2 till 1” i rostfritt stål, dels till 1000/1100DS och dels till 900-motorn. Du kan välja mellan ljuddämpare i rostfritt eller kolfiber. "Db-killers" ingår. Behövs för att klara bullerkraven på svenska banor.

 

Du kan också välja "under seat" med rör i rostfritt stål eller titan och ljuddämpare i rostfritt stål eller kolfiber.

"2-1" avgassystem i rostfritt stål. Vikt 4,6 kg.

"2-1" monterat på hojen.

"under seat" avgassystem.

"under seat" monterat på hojen.

"under seat" snett bakifrån.

 

Kåpor och kuts

Du kan välja ett komplett kåpset i glasfiber eller kolfiber. Du kan köra ”naket” med bara frontkåpa och kåpglas. Eller komplettera med den nedre kåpan, "båten" för bankörning. Eller kanske rent av designa ditt helt egna kåpset!

Frontkåpa i glasfiber. Vikt 0,6 kg.

Frontkåpa i kolfiber.

Frontkåpa med klart kåpglas.

Frontkåpa med gråtonat kåpglas.

Bakre kåpa "kuts" i kolfiber.

Bakre kåpa "kuts" i kolfiber, snett bakifrån.

Sadel.

Sadel, detalj.

Sidokåpa, vänster sida.

Sidokåpa, höger sida.

Sidokåpa i kolfiber, höger sida.

Nedre kåpa "båt" i kolfiber.

Nedre kåpa "båt" på plats.

Nedre kåpa "båt" i kolfiber på plats.

Kåpa över tändspole, sats i kolfiber.

Vänster kåpa över tändspole.

Framskärm i kolfiber.

Bakskärm i kolfiber.

Bakskärm på plats.

Främre kedjeskydd i kolfiber.

Bakre kedjeskydd i kolfiber.

Bakre drevskydd "hajfena".

 

Övriga tillbehör

Som tillbehör finns också ett överdrag till hojen med F042-logo (ej på bild) samt ett antal olika depåstöd i aluminiumlegering EN AW-6082 och stål.

Depåstöd fram.

Depåstöd bak.

Depåstöd bak, med adapter för lådsektionssvingen.


 

 

Beställ på order@nfracing.se eller i vårt kontaktformulär.

 



©
NF Racing AB 2015

Denna sida uppdaterades 2015-12-28