Pierobon F042 hstreet

 

NF Racing representerar Pierobon i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Pierobon är en exklusiv italiensk rambyggare, belägen strax intill Ducatifabriken i Bologna.

 

 


F042 hstreet från Pierobon F042 hstreet från Pierobon
F042 hstreet från Pierobon F042 hstreet från Pierobon F042 hstreet från Pierobon

 

En unik nöjesmaskin

 

Med en superlätt aluminiumram från Pierobon och en luftkyld 2-ventilare från Ducati bygger du en unik nöjesmaskin med extremt goda köregenskaper. Banhoj eller gathoj, det väljer du.

 

Första exemplaret av F042 tillverkades 2006 och konstruktionen har utvecklats och förfinats sedan dess. Nu finns också en version godkänd för gatbruk, F042 hstreet. Mer om banversionen hittar du här.
 

Konceptet

Hojen har vare sig launch control, antispinn, ABS eller fly-by-wire. Men den är mycket lätt och har ett styvt och fantastiskt precist chassi som ger den duktige föraren maximal känsla och nybörjaren stora möjligheter att utvecklas.

 

“Probably the best Ducati in the world” skrev Adam Child, hojtestare i brittiska Motorcycle News, efter att ha provkört John Hackets värstingvariant av F042 för bana.

 

Hur bygger jag min egen F042 hstreet?

Du utgår från en ”givarhoj” med Euro 3-godkännande (avgaskrav) t ex en Ducati Hypermotard. Från den tar du motor, avgassystem, elsystem, instrument, fjädringskomponenter, hjul, bromsar m.m. och bygger samman med ram, sving och övriga delar från Pierobon.
 

Skapa en unik hoj

Du kan också plocka ihop komponenter från olika hojar och gradera upp fjädring, hjul, instrumentering och övriga komponenter efter eget tycke och plånbok.
 

Det finns flera varianter på utförande och material på delarna från Pierobon att välja mellan för att skapa just din unika F042 hstreet.

 

Kontakta oss med dina önskemål, så plockar vi ihop de delar du behöver för att göra verklighet av drömmen.

 

Vad kostar det?

Totala kostnaden för ditt projekt beror naturligtvis på vilken hoj du utgår ifrån och vilka komponenter du väljer.

Kontakta oss, så får du en offert.

 


 

Motor

Motorn kan komma från vilken modern luftkyld 2-ventilare från Ducati som helst, om du inte tar den som sitter på din givarhoj.

 

Som tillbehör finns vevhusventilationssats med uppsamlare i aluminium i två storlekar för montering i den bakre ramen.

Uppsamlare för vevhusventilation, större modell.

 

Ram
Ramen är tillverkad av höghållfast aluminiumlegering EN AW-7020. Den är extremt styv, trots den ringa vikten på
5,9 kg. De CNC-frästa komponenterna och svetsarbetet gör ramen till ett riktigt konstverk. Ramen levereras olackerad. Du färgsätter själv din unika F042 hstreet.


Det finns två varianter beroende på luftbox, Hypermotard/Sport Classic eller Supersport.

 

Vill du ha en sats stiliga rampluggar, så finns det också.

Ramen väger 5,9 kg. Konsthantverk av bästa märke.

Ram med motor, tank och kåpor.

CNC-frästa detaljer till stötdämparinfästningen.

Rampluggar.

Ramplugg i närbild.

 

Främre ram
Främre ram med kåpstag och hållare för instrument är tillverkad av samma höghållfasta aluminiumlegering EN AW-7020 som övriga ramdelar och levereras olackerad.

Du kan välja främre ram avsedd för originalinstrumenten från Hypermotard eller digitalt instrument AIM MXL Strada/Corsa/Pro eller Digitek Falcon. Det finns också en variant om du vill använda originalinstrument från Super Sport eller Monster.

Främre ram för originalinstrument från Hypermotard.

Främre ram för digitalt instrument AIM MXL Strada, Corsa eller Pro.

Främre ram för digitalt instrument Digitek Falcon.

Främre ram för originalinstrument från Super Sport eller Monster.

 

Bakre ram
Bakramen är tillverkad av samma höghållfasta aluminiumlegering EN AW-7020 som övriga delar av ramen och levereras olackad. Den är anpassad till original Hypermotard avgassystem.

Bakram.

Bakram med monterat avgassystem.

 

Sving

Svingarmen är tillverkad av aluminiumlegering EN AW-6082.

 

Har du en svingarm från en Supersport 1000 av årsmodell 2003 till 2006 eller en Supersport 800 av årsmodell 2004-2005, kan vi skicka den till Pierobon för uppgradering. Den förlängs 16 mm, förstärks och förses med grövre lagring av racetyp.

 

Det finns också en extremt styv och lätt sving av lådsektionsmodell i aluminiumlegering EN AW-7000 för den som vill ha det allra bästa.

Sving, nytillverkad i EN AW-6082.

Sving, detalj.

Sving, monterad.

Modifierad sving från Super Sport.

Modifiering av sving från Super Sport.

Kedjesträckarsats för hjul från ST2, ST3, Monster 620/695/696 eller 749/999.

Sving med kedjesträckarsats.

Sving med kedjesträckarsats monterad.

Sving av lådsektionsmodell.

Lådsektionssvingen, höger sida.

Lådsektionssvingen snett framifrån, vänster.

Lådsektionssvingen, detaljvy bak.

Lådsektionssvingen, detaljvy fram.

 

Tank

Tanken är handknackad av aluminium och rymmer 16 liter. Den är utformad för att ge bästa möjliga körställning på F042.

 

Det finns två varianter beroende på vilken bränslepump du använder Multistrada/Hypermotard/Sport Classic eller Super Sport.

 

Tanklocket i aluminiumlegering EN AW-6082 är ett litet konstverk i sig självt.

Handknackad aluminiumtank.

Tanken på plats på hojen.

Tanklocket.

Tanklocket, en variant på färgsättning.

En annan variant.

... och en tredje.

 

Fotpinnar och pedaler

Fotpinnar och pedaler är lätta och funktionella, tillverkade av aluminiumlegering EN AW-6082.

 

Det finns också en växelpedal för omvänd växling, "raceväxel" (ej på bild) för den som föredrar det.

 

Som alternativ till de fasta fotpinnarna finns fjädrande fotpinnar som viks upp vid extrema nerlägg eller marksyning.

Fotpinnesats med broms- och växelpedal.

Fotpinne med växelpedal.

Fotpinne med bromspedal.

Fjädrande fotpinne.

 

Clip-on styre

Styrpinnar med clip-on tlllverkade av aluminiumlegering EN AW-6082, finns för gaffel dia 50, 51, 52, 53 och 53,5 mm.

Styrpinnar med clip-on.

 

Styrkronor

Som alternativ till original finns lätta och styva styrkronor, tillverkade av aluminiumlegering EN AW-6082 med läckert infräst F042-logo.

 

Välj mellan övre styrkrona för standardgaffel (dia 53 mm) eller för Öhlinsgaffel (dia 50/51/52/53 mm) och nedre styrkrona för standardgaffel (dia 56 mm) eller för Öhlinsgaffel (dia 53/56/58 mm).

Övre styrkrona.

Övre styrkrona, detalj.

Övre styrkrona.

Nedre styrkrona.

 

Batterihållare

Lätt och funktionell batterihållare i aluminium.

Batterihållare.

Batterihållaren på plats i ramen.

 

Kåpor och kuts

Du kan välja ett komplett kåpset i glasfiber eller kolfiber. Du kan köra ”naket” med bara toppkåpa. Eller komplettera med den nedre kåpan "båten" för bankörning. Eller kanske rent av designa din helt egna kåpa!

Frontkåpa i glasfiber.

Frontkåpa i kolfiber.

Frontkåpa med klart kåpglas.

Frontkåpa med gråtonat kåpglas.

Bakre kåpa "kuts" i kolfiber.

Bakre kåpa "kuts" i kolfiber, snett bakifrån.

Sadel.

Sadel, detalj.

Nedre kåpa "båt" i kolfiber.

Nedre kåpa "båt" på plats.

Nedre kåpa "båt" i kolfiber på plats.

Kåpa över tändspole, sats i kolfiber.

Vänster kåpa över tändspole.

Framskärm i kolfiber.

Bakskärm i kolfiber.

Bakskärm på plats.

Främre kedjeskydd i kolfiber.

Bakre kedjeskydd i kolfiber.

Bakre drevskydd "hajfena".

 

Övriga tillbehör

Som tillbehör finns också ett överdrag till hojen  med F042-logo (ej på bild) samt depåstöd i aluminiumlegering EN AW-6082 och stål.

Depåstöd fram.

Depåstöd bak.

Depåstöd bak, för lådsektionssvingen.

 

Beställ på order@nfracing.se eller i vårt kontaktformulär.

 



©
NF Racing AB 2015

Denna sida uppdaterades 2015-12-28