Pierobon X60R
 

NF Racing representerar Pierobon i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Pierobon är en exklusiv italiensk rambyggare, belägen strax intill Ducatifabriken i Bologna.


 

 

X60R, Pierobons jubileumsmodell
Klicka på bilden för att se en större bild!

 

 

Klicka för större bild!Klicka för större bildKlicka för större bild!Klicka för större bild!Klicka för större bild!

 

En unik lättviktsracer med aluminiumram från Pierobon
och luftkyld 2-ventilare från Ducati som du köper raceklar eller bygger själv.
 

 

En unik lättviktsracer i jubileumsversion

 

 

Gå direkt till prislistan!

 

Med en superlätt och superstyv aluminiumram från Pierobon och en luftkyld 2-ventilare från Ducati får du en unik banhoj med extremt goda köregenskaper.

 

Pierobon X60R
Pierobon X60R är toppmodellen av deras superlätta banhoj med luftkyld Ducatimotor och introducerades 2011. Första exemplaret av ursprungsmodellen F042 tillverkades 2006 och konstruktionen har utvecklats och förfinats sedan dess.

Beteckningen X60R markerar Pierobons 60 år inom racing som gjort dem till en av världens absolut främsta rambyggare.

Konstruktionen bygger på Pierobons långa erfarenhet som rambyggare åt Ducati och andra MotoGP-stall.

Rörramen av aluminiumlegering är mycket styv och lätt. Tillsammans med den svetsade lådsektionssvingen ger den ett chassi med extremt goda köregenskaper. Både svinginfästning och styrhuvud är omställbara med hjälp av insatser för att kunna anpassas till förarens önskemål, olika banor och körförhållanden.

Hojen är avsedd för en luftkyld motor från Ducati, i första hand 1100 Evo.

Jämfört med ursprungsversionen F042 kan X60R erbjuda:

  • ställbar ram
  • mer täckande och strömlinjeformad kåpa
  • luftkanaler från fronten
  • ny trycksatt luftbox
  • ny tank
  • anpassad racekabelstam
  • anpassad ECU
  • digital instrumentering.

Här kan du läsa mer om F042.

Här kan du träna på din italienska och se när Massimo Pierobon presenterade X60R och andra produkter på EICMA-mässan i Milano 2011.

 

... och så här låter den med termisar:

 

 

 

Tekniska data

Ram rörram av aluminiumlegering, vikt 6,36 kg
Sving svetsad lådsektionssving av aluminiumlegering, vikt 3,96 kg
Hjulbas 1 400 mm
Gaffelvinkel 23,5°
Sitshöjd 810 mm
Fjädring fram: Öhlins fullt justerbar lättviktsgaffel med fäste för radiella bromsok
  bak: Öhlins fullt justerbar monodämpare med längdjustering
Bromsar fram: Dubbla 305 mm skivor med Brembo radiella 4-kolvsok
  bak: 245 mm skiva med enkolvsok
Fälgar OZ Racing 5-ekrade 17 tum lättviktslegering
  fram: 3,5 tum
  bak: 5,5 tum
     
Däck Pirelli Diablo Superbike PRO
  fram: 120/70 ZR 17
  bak: 180/55 ZR 17
Tank aluminium, 16 l
Kåpor kolfiber
Instrument AIM MYCHRON Visor 3
Motor Ducati 1100 Evo L-twin, 2 ventiler per cylinder, luftkyld
  slagvolym: 1168 cc
  borr x slag: 102 x 71,5 mm
  kompression: 12,3:1
  effekt: 120 hk (88 kW) @ 7800 rpm
  vridmoment: 115,6 Nm @ 5800 rpm
Koppling Ducati Performance torrlamell slirkoppling
Vikt utan bränsle 134 kg
Viktfördelning  fram: 74 kg (55 %)
  bak: 60 kg (45 %)

 

Bygg själv

Vill du själv bestämma hur din hoj skall se ut, kontakta oss med dina önskemål, så plockar vi ihop de delar du behöver för att göra verklighet av drömmen. Vi kan även hjälpa dig att skaffa en garantirenoverad motor, eller en sprillans ny från Ducati.

 

Sen bygger du ihop dessa delar med elektronik, fjädringskomponenter och hjul som du själv väljer. Vintern är räddad och till våren har du en unik nöjesmaskin!

 

Vi har ett mycket bra samarbete med Pierobon och erfarenhet från tre färdigbyggda projekt i Sverige och fler på gång. Vi stöttar med råd och svar på tekniska frågor under ditt bygge.

 

 

Vad kostar det?

Totala kostnaden för ditt projekt beror naturligtvis på vilken hoj du utgår ifrån och vilka komponenter du väljer.

Kontakta oss, så får du en offert.

 


Beställ på order@nfracing.se eller i vårt kontaktformulär.
 


©
NF Racing AB 2015

Denna sida uppdaterades 2015-12-28