Pierobon X80R
 

NF Racing representerar Pierobon i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Pierobon är en exklusiv italiensk rambyggare, belägen strax intill Ducatifabriken i Bologna.


 

 

 


 

 

En unik lättviktsracer med aluminiumram från Pierobon
och vätskekyld 4-ventilare från Ducati som du bygger själv.
 

 

En unik lättviktsracer i jubileumsversion

 

 

Gå direkt till prislista i svenska kronor!

Take me to the price list in Euro!

 

Med en superlätt och superstyv aluminiumram från Pierobon och en vätskekyld 4-ventilare från Ducati får du en unik banhoj med extremt goda köregenskaper.

 

Pierobon X80R
Pierobon X80R är den första superlätta banhojen med 4-ventilare från Ducati. Den har utvecklats under 2015 och de första satserna kommer att levereras i april 2016. Konstruktionen bygger på Pierobons erfarenheter under mer än 60 år inom racing och deras nära samarbete med Ducati och andra MotoGP-stall.

Beteckningen X80R är en hyllning till grundaren Massimo Pierobon som nu hunnit bli 80 år.

Rörramen av aluminiumlegering är mycket styv och lätt. Tillsammans med den svetsade lådsektionssvingen ger den ett chassi med extremt goda köregenskaper. 

Hojen är avsedd för en vätskekyld motor från Ducati, i första hand 848/1098/1198.

Läs mer om de luftkylda varianterna F042 och X60R.




klicka för större bild!

 

Tekniska data
Den första hojen som byggts visades på EICMA 2015. Den är försedd med en Ducati 848 Evo-motor.

Ram rörram av aluminiumlegering EN AW-7020, vikt 7,35 kg
Sving svetsad lådsektionssving av MotoGP-typ i aluminiumlegering EN AW-7020, vikt 5,50 kg
Främre ram aluminiumlegering EN AW-7005, vikt 0,39 kg
Bakre ram aluminiumlegering EN AW-7020, vikt 1,34 kg
Bränsletank aluminiumlegering EN AW-5754, 16,5 l, vikt 4,16 kg inkl. tanklock och bränslepump Ducati 848
Fjädring fram: Öhlins fullt justerbar lättviktsgaffel FG RT 211 Racing L715 för radiella bromsok
  bak: Öhlins fullt justerbar TTX36 In line, monodämpare
Gaffelkronor aluminiumlegering EN AW-6082, vikt 1,34 kg
Clip-on styre aluminiumlegering EN AW-6082, vikt 0,56 kg
Fotpinnar aluminiumlegering EN AW-6082, vikt 0,52 kg
Bromspump Brembo RCS 19 bromspump och handtag
Kopplingspump Brembo RCS 19 kopplingspump och handtag
Bromsar fram: Dubbla 320 mm skivor med Brembo twin monobloc radiella 4-kolvsok
  bak: 240 mm skiva med Brembo 2-kolvsok
Fälgar OZ Piega 5-ekrade 17 tum smidda aluminiumfälgar
  fram: 3,5 tum
  bak: 5,5 tum
Däck Pirelli slicks
  fram: 120/70-R17
  bak: 200/60-R17
Kåpor kolfiber, vindruta i gjuten PMMA och säte med speciellt greppgummi av MotoGP-typ
Luftbox Ducati 848 Evo med Ducati Performance luftkanaler i kolfiber
Motor Ducati 848 Evo L-twin, 4 ventiler per cylinder, vätskekyld
  slagvolym: 849 cm3
  effekt: 146 hkr@10 500 rpm
Avgassystem Termignoni i rostfritt med kolfiberdämpare
Elsystem Ducati 848 motorstyrning, kabelstam och digitalt instrument
Färgsättning ram: Rosso Corsa 2015
  sving, främre och bakre ram: Burn out svart
  tank: aluminium
Hjulbas 1 434 mm
Gaffelvinkel 23,5°, ställbar +/- 0,5°
Vikt utan bränsle 150,6 kg

 

Bygg själv

Enklast är att utgå från en givarhoj, tex Ducati 848, 1098 eller 1198 som du plockar delar ifrån. Bakhjulet tar du lämpligen från en Ducati 999. Du kan också skaffa delar separat och uppgradera med vassare eftermarknadskomponenter. Sen bygger du ihop dem med delarna från Pierobon för att skapa din drömhoj.

 

Kontakta oss med dina önskemål, så plockar vi ihop de delar du behöver från Pierobon för att göra verklighet av drömmen.

 

Vi har ett mycket bra samarbete med Pierobon och erfarenhet från flera liknande färdigbyggda projekt i Sverige. Vi stöttar med råd och svar på tekniska frågor under ditt bygge.

 

Vad kostar det?

Totala kostnaden för ditt projekt beror naturligtvis på vilken hoj du utgår ifrån och vilka komponenter du väljer. Kolla våra prislistor:

Prislista i svenska kronor

Price list in Euro

 

Eller kontakta oss, så får du en offert.

 

Prisexempel

Grundsats till en X80R banhoj med ram, främre och bakre ram, sving, kedjesträckare, tank, bakstötdämpare från Öhlins, länkarm, fäste för avgassystem, kåpsats och bakskärm i glasfiber samt vindruta kostar f.n. 176 490 kr inklusive moms. Frakt tillkommer.

 

Vill och kan du fixa kåpor och tank själv, kan du kanske nöja dig med de mest komplicerade och bärande aluminiumdetaljerna från Pierobon: ram med främre och bakre ram, sving, kedjesträckare och länkarm för bakre stötdämpare?

Då stannar kostnaden f.n. 105 000 kr inklusive moms. Frakt tillkommer.

 


Beställ på order@nfracing.se eller i vårt kontaktformulär.
 


©
NF Racing AB 2015

Denna sida uppdaterades 2016-01-11