Butiken

Nils testar bromsbelägg!

NF Racing har en testpanel som består av tre personer och idag har Nils testat CL-Brakes bromsbelägg. I det här testet är det C-60 som går under luppen. Vi saluför så klart dessa belägg och är det så att vi inte har belägg till just din hoj så kontakta oss så fixar vi det! nfr@nfracing.se

Uppdraget, att få testköra bromsbelägg för NF-Racing var en spännande överraskning. De försåg mig med CL C60 sintrade belägg. C60 är CL mest racebetonade belägg vilket passar bra för bankörning. Jag som medelsnabb förare bromsar inte djupt in mot apex men bromsar hårdare än en nybörjare och i vissa böjar släpper jag bromsen mjukt in i kurvan. Det går också att betona att banor har olika karaktär och det spelar roll för känslan i bromsen. Mantorp som har en lång raka ställer stora krav på att beläggen har ett initial bett och framförallt, har ett konstant uppförande under hela körpasset. Bromsen får inte börja fade efter ett par hårda inbromsningar.

På Kinnekulle, där detta test är genomfört, är inte bromsningarna lika hårda utan bromsningen sker mjuk för att behålla en god fart och rytm i körningen.

CL C60 ett belägg med god känsla och constant uppträdande i medelhögt bankörningstempo.

Känslan i CL C60 påminner om SBS Dual Carbon. SBS beläggen släpper dock mer damm över hojen och jag upplever att CL inte slits lika fort. SBS Dual sinter körde jag tidigare med på min Yamaha R1, 2010 som är aningen framtung jämfört med min nuvarande Ducati 959 Corse. Båda hojarna har haft grundinställd fjädring och körts i 1,00,00 tempo runt Kinnekulle. 

Med CL C60 så känns det tryggt att lägga på broms inför högfartsvänstern in under bron för att sedan bromsa hårdare in i Kvarnkurvan. CL C60 är konstanta och biter initialt bra. Jag märker ingen tendens till fade under mina 20 minuters pass. 

Omdömmet blir att CL C60 är klart värda 1099 kr per sida. De ger en fin känsla i bromsningen och uppträder konstant. De dammar forfarande en del så om det är av vikt så kanske dyrare belägg är att föredra.

CL C60 levereras med ett skumgummi mellanlägg, trevligt.

/ Nils, Svenska Ducatiklubben